Záhada domácího stadionu

Chat
Email
Poznámkový blok

Pojďme si vyzkoušet vyřešit navrženou úlohu. Své odpovědi zaznamenávejte do rámečků přímo v platformě Hyperspace.

Úloha je určena pro žáky 9. ročníku základní školy, kde by již měli mít potřebné znalosti z jednotlivých vzdělávacích oblastí. Délka realizace úlohy ve škole odpovídá dvěma vyučovacím hodinám (tj. 90 minut), včetně prostoru pro třídní diskuzi či vrstevnické hodnocení jednotlivých nápadů. Lze do ní tedy snadno zařadit prvky formativního hodnocení.

Pokračovat


Podívejte se na krátké úvodní video představující pohled na zápasy hrané na stadionu Mile High Empower Field v Denveru, domovském stánku profesionálního týmu amerického fotbalu Denver Broncos. 

Link na video zde. (Možno použít i QR kód)

Pokračovat


Seznamte se s různými statistickými zajímavosti o sportovních týmech působících v Denveru:

Od roku 1975 je tým Denver Broncos držitelem rekordu ve vyhraných domácích zápasech v NFL (National Football League, profesionální liga amerického fotbalu). Od roku 2007 mají Colorado Rockies 14. nejlepší domácí rekord v MLB (Major League Baseball, profesionální baseballová liga), ačkoliv ve stejném období jsou poslední ve statistikách venkovních zápasů. Od roku 2003 mají Denver Nuggets čtvrtý nejlepší domácí rekord v NBA (National Basketball League, profesionální basketbalová liga), přestože jsou na 13. místě ve venkovních zápasech. Je to náhoda, nebo v těchto výsledcích lze vypozorovat něco více?

Pokračovat

Úkol:

Pokračovat

Tým Oakland Raiders hraje tento víkend na stadionu Mile High v Denveru. Celkově má tento tým dobrou sezónu, ale v tomto zápase se jim nedaří a nehrají svou běžnou hru. Hráči pociťují zvýšenou tepovou i dechovou frekvenci, celkovou únavu a nedostatek energie. Broncos, ačkoliv byli papírově slabší, nakonec tento zápas vyhrají s velkým náskokem.

Podívejte se na rovnici buněčného dýchání:

C6H12O6 + O2 → 6 CO2 + 6 H2O + energie

Úkol:

Pokračovat

Část 1

Úkol:

Pokračovat

Uvažujte nad chemickými látkami a energií v reakci výše a nakreslete model (obrázek, diagram, schéma apod.), který vysvětlí, jakým způsobem hráč Oakland Raiders získává a využívá energii, aby mohl odehrát západ proti Broncos na jejich stadionu. Zakreslete faktory, které jsou viditelné, ale i vlivy, které na první pohled vidět nelze. V modelu použijte šipky a popisky, kterými znázorníte tok energie a koloběh chemických látek.

Poznámka: Tuto část nenahrávejte do Hyperspace, ale odevzdejte svůj návrh dle instrukcí, které Vám poskytl vedoucí kurzu.

Pokračovat

Část 2

Upravte svůj model z části 1 tak, aby obsahoval všechny atributy uvedené níže. Uvažujte nad chemickými látkami a energií v reakci výše a nakreslete model (obrázek, diagram, schéma apod.), který vysvětlí, jakým způsobem hráč Oakland Raiders získává a využívá energii, aby mohl odehrát západ proti Broncos na jejich stadionu. Zakreslete faktory, které jsou viditelné, ale i vlivy, které na první pohled vidět nelze. V modelu použijte šipky a popisky, kterými znázorníte tok energie a koloběh chemických látek.

Vaše kresby by měla obsahovat následující:

  • hráč
  • kyslík
  • oxid uhličitý
  • voda
  • glukóza
  • energie

Poznámka: Tuto část nenahrávejte do Hyperspace, ale odevzdejte svůj návrh dle instrukcí, které Vám poskytl vedoucí kurzu

Pokračovat

Podívejte se na následující tabulku popisující změny v lidském těle v závislosti na zvyšující se zátěž na úrovni hladiny moře a v simulované nadmořské výšce 4000 m (upraveno z Heller & Perič in Dovalil et al., 2000).

V tabulce je jedním z údajů minutový srdeční objem. Jedná se o objem krve, které srdce přečerpá za jednu minutu. Nyní spočítejte hodnotu klidového minutového srdečního objemu

Úkol:

Pokračovat

Úloha:

Pokračovat

Úloha:

Pokračovat

Přiložený odkaz: zde

Úloha:

Pokračovat

Shrnutí

V této úloze jsme si představili, jak může vypadat úloha s integrovanými vzdělávacími obsahy. Úloha je vlastně komplexnější aktivitou, v níž lze identifikovat prvky badatelsky orientovaného vyučování, ale také vhodná místa pro zařazení formativního hodnocení. V rozšiřující literatuře se seznámíte se zásadami integrované výuky a výuky v mezipředmětových vztazích.

Kompletní pracovní list ve formátu PDF je možné stáhnout na tomto odkazu

Pokračovat


Rozšiřující literatura:

Kovaliková, S., & Olsenová, K. D. (1995). Integrovaná tematická výuka: model. Spirála.

Koldová, H., Petrášková, V., Novotná, J., Moraová, H., Samková, L., Jordánová, D., Kazda, M., & Reslová, H. (2020). Integrovaná výuka z pohledu výuky matematiky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Použité ilustrace a obrázky:

Úvodní obrázek:

Logo Denver Broncos: