Algoritmus písemného odčítání Písemné odčítání se řídí obdobnými pravidly jako písemné sčítání (viz Úloha Největší a nejmenší součet). Úkol: Promyslete si, jak písemné odčítání nahlas komentujete. Odpovídá Váš komentář činnosti, kterou děláte? Odpověď k úkolu Při komentování písemného odčítání může být pro žáky zpočátku obtížné, že se tradičně používá dopočítávání. To znamená, že poslední číslo, které žák vysloví, není hledaným rozdílem (např. 7 mínus 3 komentujeme slovy: „3 a kolik je 7? 3 a 4 je 7“. Hledaným rozdílem je číslo 4. Používání dopočítávání v komentáři vyplývá snad z toho, že operace sčítání je pro počtáře jednodušší. Druhým problémem je „půjčování desítky“ v případě, že v daném řádu je v menšenci menší číslo než v menšiteli. Postup počítání, který se u nás používá, se ve skutečnosti opírá o zvětšení menšence o 10. Abychom dostali správný výsledek, musíme tuto desítku v dalším kroku odečíst, tj. zvětšíme si menšitele o 1 desítku. Pro odčítání platí, že pokud zvětšíme /zmenšíme menšence i menšitele o libovolné stejné číslo, rozdíl se nezmění. |
Obrázek z knihy Středověké početní postupy autorky M. Bečvářové, která je dostupná na http://dm1/cz/401788 , zachycuje diskuzi o způsobech počítání. Je převzatý z knihy R. Record (1540). The Gounde of the Arts).