Učiteling 2024 - Zachraň racka!

Video
Chat
Email
Poznámkový blok

Úvod

Učiteling logo

O Učitelingu

Učiteling je příležitostí seznámit se s pedagogikou inspirativních učitelů prostřednictvím vlastního zážitku. Přináší rady, jak získanou inspiraci zařadit do vlastní praxe a zároveň poskytuje prostor pro reflexi a sdílení osobních učitelských příběhů. Navazuje na cíle Strategie 2030+: Snížení nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnění maximálního rozvoje potenciálu dětí, žáků a studentů.

Učitelé se v průběhu dne zúčastní tří různých workshopů dle vlastního výběru. V roli žáka v nich zažijí výuku svých kolegů, finalistů odborné ceny pro učitele Global Teacher Prize Czech Republic. Jedná se o konkrétní odučené hodiny z praxe doplněné o následnou analýzu a reflexi prožité lekce.

(převzato přímo z webových stránek Učitelingu – viz www.uciteling.cz)


Představení lektora

Václav Fiala učí přírodní vědy na základní škole Solidarita v Praze 10. Ve své pedagogické praxi se snaží využívat aktivizační strategie, intenzivně se věnuje badatelsky orientované výuce a jejímu začlenění do výuky přírodních věd. Vydal proto publikaci Badatelský deník, která pomáhá žákům poznávat chemii badatelskou cestou. V roce 2020 získal ocenění Global Teacher Prize CZ.

S Mgr. Fialou si můžete přečíst rozhovor o badatelské výuce.

Pokračovat



Zahájení a naladění skupiny

Představení lektora, zaměření workshopu a jeho harmonogramu. Realizace celého programu by ve školní třídě vyžadovala delší časové období (např. 3 týdny, ideálně ve třech dvouhodinových blocích). Samotný workshop představuje účastníkům, jak lze toto téma efektivně zapracovat do výuky na základní škole a současně jim dává prostor si vybranou aktivitu vyzkoušet z pohledu žáků.

 Otázky k zamyšlení:

  • Kterým způsobem byste utvořili skupiny u vás ve třídě?
  • Který způsob považujete za efektivní i s ohledem na časovou náročnost utvoření skupin?

Pokračovat



Práce s textem a rozdělení rolí ve skupině

Role ve skupině


Otázky k zamyšlení:

  • Jak byste upravili rozdělení rolí pro žáky s odlišnou úrovní čtenářské gramotnosti?


Doporučení do praxe:

Je vhodné žákům, kteří si zvolili roli zpravodaje, dát ještě další roli, aby byli také pracovali s textem. Cílem totiž je, aby se každý žák aktivně zapojil do práce s textem.


Lektor reaguje na dotazy účastníků:

  • Pro jak staré žáky je aktivita určena?
  • Co je vlastně cílem dané aktivity?

Vznik aktivity a zdroj inspirace

Aktivita vznikla na podnět městské části, kdy každá škola byla vyzvána, aby rozvíjela v daném roce čtenářskou gramotnost. Pedagogové se na dané škole domluvili, že se bude jednat o celoroční projekt inspirovaný americkým programem One School, One Book.

Více informací o původním programu lze nalézt na této webové stránce (v anglickém jazyce).

Současně si prohlédněte nabídku titulů, které jsou do programu zařazovány, z nichž některé obsahují náměty související s přírodovědnými fenomény (v anglickém jazyce).

Nabídku titulů si můžete filtrovat podle stupně vzdělávání, ale i vzdělávacích předmětů či konkrétnějších témat, kterým byste se chtěli věnovat. Ve vztahu k integrované výuce či výuce v mezipředmětových vztazích můžete zvolit filtr „STE(A)M“.


Otázka k zamyšlení:

  • Kterou knihu byste pro aktivitu zvolili ze svého pohledu? Svůj výběr zdůvodněte. (Pozn. Může se jednat o váš vlastní výběr či se inspirujte z nabídky projektu One School, One Book.)

Pokračovat


Představení zvolené knihy O rackovi a kočce, která ho naučila létat

Text je vhodný od 1. do 9. třídy, protože nabízí různou míru hloubky čtenářského porozumění a současně nabízí různá témata – od přátelství a solidarity až po ekologii a otázky spojené s ochranou životního prostředí. U prvního stupně je námět zajímavý s ohledem na skutečnost, že je o živočiších, na druhém stupni lze otevřít i různé společenské otázky a diskutovat o různých přírodních fenoménech.

Jednotliví učitelé si našli kapitolu, která jim nejvíce vyhovuje s ohledem na jejich předmět. V případě workshopu je pracováno s kapitolou 3. Současně jsou naznačena další témata, která byla v rámci této knihy řešena v dalších předmětech:

  • Přírodopis: zobáky a jejich přizpůsobení k získání potravy
  • Zeměpis: trasy tažných ptáků a jejich zanášení do mapy
  • Výtvarná výchova: ilustrace děje knihy, koláže emocí

Úryvek textu, se kterým účastníci pracují, je dostupný na tomto odkazu.

Kniha


Otázky k zamyšlení:

  • Které přírodovědné nebo společenskovědní fenomény se v tomto textu objevují?
  • Které otázky by mohl klást „tazatel“ na základě této ukázky?
  • Zkuste si splnit úkoly pro jednotlivé role, které by měli žáci ve skupině:
    • Které otázky byste vymysleli pro následnou diskuzi?
    • Kde jste našli spojitost textu s reálným světem?
    • Která slova byste podtrhnuli, protože si myslíte, že by byla nejasná či nová?

Lektor reaguje na dotazy účastníků

  • Četli žáci texty přímo ve škole?
  • Četla se kniha chronologicky?

Shrnutí aktivity s čtenářskými rolemi

Zpravodaj z každé skupiny předá stručnou zprávu o tom, co se skupiny dozvěděly.

Skupina 1

15:32

Skupina 2

17:14

Skupina 3

19:23

Skupina 4

21:34


Doporučení do praxe:

Žáci samotní otevírají jednotlivá témata a tím pádem se může téma lišit na každé hodině. Velmi často jsou zmiňováno téma spravedlnosti, které lze pak vztáhnout k otázkám, které jsou žákům blízké. Těmto tématům se pak učitel společně se žáky může dále věnovat.


Poznámka:

Pokud žáci vyberou jako následné téma motiv smrti, tak se učitel může podívat do následujících zdrojů pro možné příklady dobré praxe:

Článek Smrt jako téma dětí základní školy autorek Marty Franclové a Veroniky Plaché v časopise Komenský, dostupný zde.

Popřípadě kniha Veroniky Plaché Zkušenosti učitelů s výchovou vztahující se ke smrti (k sehnání z e-shopu Jihočeské univerzity).

Pokračovat


Cíl aktivity a diskuze o stanovených cílech

Co by mohlo být tématem pro hodinu chemie? Při výuce by žáci samostatně z textu mohli vyvodit, čemu se v dané hodině budou věnovat.

V rámci představené aktivity při workshopu bude mít aktivita dva cíle:

  • Diskutuji možné dopady využití ropy na životní prostředí.
  • Vyhodnotím různé vlastní i předložené varianty řešení a rozhoduji se mezi nimi.

Lektor následně zdůvodňuje význam druhého cíle a způsob práce se subjektivním pohledem na vlastní návrh při skupinové práci.


Doporučení do praxe:

Je vhodné se žáky stanovit dva cíle: jeden, který se vztahuje k tématu (znalostní cíl), a druhý, který je dovednostní. Současně je dobré si s nimi oba cíle vyjasnit, aby rozuměli, čemu se konkrétně týkají a jaký mají pro ně význam.

Pokračovat


Samotná aktivita Zachraň racka

Účastníci si vyzkouší roli záchranáře a pokusí se vyčistit obdržený ptačí brk znečištěný ropou.

Úkol před samotnou realizaci:

  • Projděte znovu text a vyhledejte vlastnosti ropy. Na základě zjištěných informací navrhněte, které a ochranné pomůcky byste potřebovali.
  • Promyslete si, kterými prostředky a kterými metodami byste zkusili znečištěné peří vyčistit.

Poznámka: Zkuste se vžít do role záchranáře, který by měl zachránit život například hejnu racků. Použité prostředky by měly být účinné, ale zároveň šetrné k životu.


Doporučení do praxe:

Je vhodné před zahájením aktivity znovu zopakovat oba dva hlavní úkoly. Současně je zdůrazněno, že dané rozhodnutí musí být podloženo pasáží v textu.


Úkol pro uživatele:

Zastavte si video a zkuste promyslet stejné úkoly, které mají zadané účastníci workshopu.

Pokračovat


Aktivita Zachraň racka – práce a diskuze ve skupinách

Lektor postupně obchází jednotlivé skupiny, sleduje jejich práci a pokrok při řešení zadaných úkolů. V případě potřeby zodpoví dotazy.

Skupina 3

33:31

Skupina 1

34:42

Skupina 4

36:18

Skupina 2

38:50


Ze skupiny 3 vzešel zajímavý dotaz, zda jsou zakázány další zdroje informací a zda se mohou účastníci podívat například na internet, čím by bylo možné ropu vyčistit. V této fázi je žádoucí zkusit vyřešit úkol bez toho, aby byly vyhledávány doplňující informace.


Úkol pro uživatele:

  • Který postup vám připadá nejlepší.
  • Zaměřte se na způsob, jak lektor jednotlivým skupinám poskytuje zpětnou vazbu.

Každá skupina má umístit vyčištěný brk na jedno místo ve školní třídě. Současně k němu připojí cedulku, na které je stručně popsána použitá metoda k vyčištění.

Ukončení skupinové práce a sdělení postupu pro vyhodnocení výstupů práce jednotlivých skupin.
Na stole je vždy umístěn výsledek a cedulka, na které je popsána metoda, kterou daná skupina zvolila. Účastníci mají zhodnotit, která metoda se zdá být nejvíce efektivní.


Doporučení do praxe:

Vhodné je také reflektovat samotnou práci ve skupinách, zda postup fungoval a zda se všichni zapojili a podíleli na celkovém výsledku. Popřípadě se zeptat, jak k danému postupu skupina došla (například se jednalo o nápad jednoho člena skupiny, nebo k postupu došli v rámci diskuze).

Pokračovat


Další aktivita

Ve druhé části jsou účastníkům promítnuty dva QR kódy, přes které si mohou pustit videa na YouTube. Ve skupině se následně mají zamyslet nad reakcemi k následujícím bodům:

  1. Porovnejte použití ochranných pomůcek záchranářů a vašich vlastních.
  2. Jak vypadá první pomoc zasaženým živočichům?
  3. Jak dlouho trvá čistění jednoho zvířete.?


Doporučení do praxe:

Dobrovolným úkolem pro žáky může mít zaznamenání čehokoliv, co jim připadá ve videu podnětné.

Pokračovat


Společné vyhodnocení

Lektor sepisuje na základě podnětů od účastníků vlastnosti ropy na flipchart (uváděné vlastnosti ropy vycházejí vždy z ukázky textu, se kterým bylo pracováno).

Na flipchartu se objevují následující hesla:

Flipchart - ropa

Účastníci mají srovnat svůj postup s postupem zachyceným na videu.


Doporučení do praxe:

Se žáky se aktivita provádí ideálně v laboratoři, tudíž mají ochranné brýle, laboratorní plášť, rukavice. Rozdíl mezi odborníky ve videu a žáky z hlediska použití ochranných prostředků pak není tak velký.


Diskuze k postupu, jak poskytnout první pomoci zasaženému živočichovi. Účastníci postupně zmiňují různé kroky v postupu zobrazeném na videu. Zde je prostor k detailní diskuzi na každým videem.


Zde jen pro zajímavost uvádíme detailnější odborný postup při záchraně živočicha zasaženého ropou:

Záchrana živočicha


Úkol pro uživatele:

Napadají vás v souvislosti s postupem při záchraně živočicha zasaženého ropou vhodné mezipředmětové vztahy či další témata z jiných předmětů, které by bylo možné diskutovat?

Pokračovat


Nastínění dalších kroků

Další blok by měl opět dva cíle, jeden znalostí a jeden postojový:

  1. Uvedu příklady produktů průmyslového zpracování ropy a navrhuji možné alternativy.
  2. Posuzuji své potřeby a nároky a snažím se je omezovat z hlediska trvale udržitelného rozvoje.


Úkoly pro uživatele:

Zamyslete se, které očekávané výstupy v RVP ZV (MŠMT, 2023) byste v rámci této aktivity naplnili?

Úkol srovnejte, jak jsou definovány výstupy v revidované verzi RVP ZV.


Doporučení do praxe:

Žáci dostanou tabulku, do níž zanáší předměty a produkty, které jim učitel ukazuje. Současně mají zaznamenat, zda se domnívají, jestli je daný produkt vyráběný z ropy. Příkladem uváděných předmětů a produktů jsou:

Ropné produkty

Žáci zapisují své předpoklady a následně mají jednotlivé skupiny za úkol diskutovat nad řešením a současně hledat na internetu, zda jsou jejich předpoklady správné. Musí tedy pracovat se složením daných látek, popřípadě s příbalovými letáky.


Doporučení do praxe:

Na kosmetických přípravcích je ve složení uváděno velké množství látek, tudíž je vhodné na obalu zvýraznit látky, na které se mají žáci primárně zaměřit. V tomto případě se většinou jedná o kyselinu ethylendiaminotetraoctoou (EDTA).


Doporučení do praxe:

Žáky je možné vyzvat k tomu, aby vyndali ze své tašky něco, co není z ropy. Pokud najdou svačinu, například banán, tak je možné ale otevřít otázku, jak byly tyto produkty dovezeny do České republiky.


Celá aktivita směřuje k tomu, aby u žáků vyvolala emoce. Současně mohou přicházet s různými návrhy, jak by bylo možné přírodě ulevit. V rámci diskuze se hovořilo pouze o živočiších, ale se žáky je vhodné se bavit i o mořích a oceánech, ekosystémech pobřeží. A následně pak hovořit o jednotlivých produktech.

Pokračovat


Reflexe workshopu

Náměty od účastníků:

Problematika produkce odpadů

Doporučení do praxe:

O odpadech a produkci odpadu lze hovořit v rámci diskuze se žáky. Nabízí se i zaměřit na to, co se s odpadky dále děje, kam jsou odváženy. Zda žáci vědí, jestli je někde v okolí skládka a které druhy odpadků na ní končí.


Jak bylo s aktivitou pracováno na celé škole?


Jak rozdělit role v rámci skupiny?


Jakým způsobem je aktivita hodnocena?

Jaký je výstup ve vztahu k hodnocení?


Hodnotí se žáci někdy sami?

Doporučení do praxe:

Je zmiňována metoda 4 na 4 od Dylana Wiliama Zavádění formativního hodnocení: čtvrtina prací se nehodnotí vůbec, čtvrtinu si hodnotí žák sám, čtvrtinu hodnotí spolužák a čtvrtinu hodnotí učitel.


Jak tvořit skupiny?

Doporučení do praxe:

„Outsideři“ bývají často vyčlenění ze skupinové práce neoprávněně, protože ostatní žáci nevnímají kvality daného žáka. Jako zajímavá se lektorovi jeví metoda EduScrum, kde jsou žáci děleni do skupin na základě jejich znalostí a dovedností.

Více informací o celé této metodě lze najít na tomto odkazu


Závěrečné otázky

Úkol pro uživatele:

Zamyslete se nad tím, kde se v prezentované aktivitě konkrétní rozvíjely znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty?


Úkol pro uživatele na závěr – check list:

Jsem schopný vybrat vhodný text pro takovou aktivitu.

Vím, jak propojit text s mým předmětem.

Mám plán, jak zapojit žáky do aktivní práce a reflexe.

Znám strategie, jak podpořit skupinovou práci.

Pokračovat


Závěr

Učiteling logo

Děkujeme všem, kteří se zapojili do workshopu pořádaného v rámci Učitelingu Jihočeský kraj 2024. Velké poděkování patří především lektoru Václavu Fialovi za inspirativní vedení a praktické ukázky, které obohatily společnou diskusi o výuce.

Zvláštní uznání patří také učitelům z praxe, kteří se aktivně zapojili, sdíleli své zkušenosti a ukázali, jak může spolupráce a otevřenost přispět k rozvoji kvalitního vzdělávání.

Věříme, že záznam workshopu poskytne uživatelům Hyperspace podněty k vlastní práci a bude sloužit jako inspirace pro jejich další profesní růst.