Co pro Vás znamená badatelsky orientovaná výuka v přírodopisu?
„Pro mě je velmi důležité, protože děti získávají poznatky vlastní zkušeností. A u nich se (tak) prohlubuje taková přirozená zvídavost; ty vědomosti si chtějí najít sami A co je důležité, že to, co se takhle naučí, tím vlastním bádáním, si lépe zapamatují, zafixují. A jsou schopni s tím pracovat dál. A co je velice důležité, že jsou tady propojené jak dovednosti, tak znalosti A co je tam důležité, učí se spolupráci.“
- přirozená zvídavost
- lepší zapamatování a využívání získaných poznatků
- propojení dovedností a znalostí
Jak z Vašeho pohledu souvisí formativní hodnocení a badatelsky orientované vyučování?
„Badatelsky orientované vyučování je, že děti jsou schopné si pokládat otázky a na základě těch otázek se snaží hledat řešení; provádí postupy, třídí si informace; ty které jsou pro ně důležité si dávají jako do popředí.
A když tohle všechno zvládnou, tak by měli být schopni to zhodnotit. Nejenom svoji práci, ale i práci spolužáků, a být schopni jim vysvětlit kde třeba oni udělali tu chybu.; že oni došli k jinému výsledku….
Důležité je že by měli umět prezentovat tu svoji práci, čeho dosáhli, měli by si umět za tím stát.“
Jaké jsou Vaše osobní objevy ve vztahu k badatelsky orientovanému vyučování a k formativnímu hodnocení?
„To hodnocení ukazuje, kam bych chtěla ty žáky posouvat, kam by se oni měli posouvat. Vždycky by se měly posouvat dopředu a tady je důležité, že nejde ani o ten výsledek, co děti zjistí, ale o ten proces, jak k tomu dojdou, jak oni si s tím poradí, a umět s tím výsledkem pracovat.“
Co pro Vás bylo důležité si uvědomit, když jste se rozhodla zařazovat badatelsky orientované vyučování a formativní hodnocení do výuky?
„Po nástupu syna do školy jsem zjistila že frontální výuka asi není úplně ideální, jak u něho, tak i u ostatních dětí. Protože tam jim ty informace předává pouze učitel, oni nemají možnost se ptát, oni nemají možnost si klást otázky, oni nemají možnost to vyzkoušet, zažít si to…. …Frontální výuka je stereotypní, něco se naučí na tu hodinu, naučí se to na dvě, ale za měsíc to děti neví.
Tak, aby věděli kde ty informace můžou získat, jak se k nim můžou dopracovat, že důležité je umět položit si tu otázku a najít si to řešení. Ne jenom položit otázku učiteli, ale aby věděli, jak získat ty informace, aby si na tu otázku dokázali odpovědět. Protože si to lépe zapamatují, když to sami prožijí.
Co byste poradila ostatním učitelům, kteří by chtěli badatelsky orientované vyučování a formativní hodnocení začít využívat ve své výuce?
„Nebát se toho, není to vždycky úplně ideální, tu hodinu si učitel nějak naplánuje, ale vždycky to proběhne trošičku jinak, protože každá třída je jiná, každé dítě se chová jinak ….. I ten neúspěch, i ty chyby člověka posouvají dál… mně to posouvá hodně dál, hledat nová řešení pro každou třídu trošičku jiné…. A střídat aktivity, klidně i frontální výuku, ale aby to nebyl pořád jeden typ výuky, protože to v dnešní době nikam nevede….“