Bádání žáků začíná evokací zkušeností se zlomky
Videozáznam vznikl ve 4. ročníku ZŠ. Zachycuje řešení úlohy: rozděl 3 pizzy čtyřem dětem.
Na začátek hodiny paní učitelka Mgr. Šindelářová zařadila krátkou evokaci školních i mimoškolních zkušeností žáků se zlomky (zápis a znázorňování zlomků, ekvivalence zlomků).
Znázornění ekvivalence zlomků 2/8 a ¼

Úloha je pro žáky problémová, protože dosud zlomky jen znázorňovali a zapisovali. S oporou o znázornění jsou také schopni rozhodnout, zda jsou zlomky ekvivalentní.
Předchozí ukázka měla vzbudit zájem žáků o řešení úlohy.


Po zadání úlohy paní učitelka zcela přenesla odpovědnost za její řešení na žáky.
Žáci zkoušeli různé možnosti, ověřovali jejich správnost. Učitelka jejich práci monitorovala. V případě potřeby poskytovala formativní zpětnou vazbu

Prezentace výsledku samostatné práce žáků je dalším krokem badatelského cyklu.
V ukázce je možné sledovat, jak učitelka řídí diskuzi žáků a průběžně institucionalizuje důležité myšlenky.

Řešení Honzy a Tadeáše

Řešení Hynka a Adama

Řešení Hynka a Adama

Řešení Lucky a Emy

Řešení Hynka a Adama

Řešení Lucky a Emy

Bářino řešení

Role učitele je v této fázi nezastupitelná. Orientuje pozornost žáků na důležité poznatky, kterých by si nemuseli všimnout.
Paní učitelka se v institucionalizaci zaměřila praktickou stránku problému - na spravedlivost dělení.

Schéma badatelského cyklu

Paní učitelka vyzývá žáky k sebehodnocení
Úkol pro uživatele: