Hodina má být zaměřena na aktivaci žákovských znalostí a zpřesňování jejich chápání pojmu obvod a obsah tak, aby byli schopni je používat při řešení úkolů z běžného života.
Dobrý den děti.
Dobrý den.
Posaďte se.
Nás dneska čeká takové velké překvapení.
My se budeme bavit,
o takových dvou věcech,
které možná někdo z vás i někdy použije,
v životě například.
A jedna ta věc, nebo to jedno slovo je obvod
a druhé slovo je obsah.
A já bych teď po vás chtěla, aby jste mi zkusili říct
jestli těm slovíčkům rozumíte.
Jestli víte, co to je.
Jo.
Já bych chtěla, aby jste mi neodkývali jenom jo
ale aby jste mi to řekli.
Zkus mi to vysvětlit,
Zkus mi vysvětlit svými vlastními slovy,
jak těm dvěma slovům rozumíte.
Já rozumím obvodem, že všechny ty strany spočítám k sobě
Takže sčítáním.
Takže sčítáním.
Takže ty máš obvod jako sčítání, dobře dobře a strany čeho?
Čtverce.
Dobře, strany čtverce, nebo obdélníku.
Výborně. Fílo.
Já třeba mám obsah, tak jakože násobením. Že když ten čtverec...obdélník má nějakou stranu, tak to musím vynásobit i s tou druhou, aby mi vznikl obsah.
Tak vy jste mi říkali něco o sčítání, něco o násobení a já bych chtěla přeci jenom vysvětlit, co to vlastně je,
Co to je ten obvod?,
Co to je ten obsah?,
Kluci mi řekli, jak by na to šli, jak by si na to zašli a já bych přeci jenom potřebovala vědět, co to vlastně je.
Já řeknu, tak to je sčítání a násobení, tak když budeme dělat násobilku, tak počítám obsah.
Ano, ne?
Ne? Co to je?,
Holky.
Obsah je ta plocha toho obdélníku. Jako vevnitř.
A ten obvod je, jako když máme třeba fotku, tak ten rámeček okolo, tak to je ten obvod. Třeba.
Dobře. Tak teď mám pro vás bojový úkol, vy si vyndáte stírací tabulky a zkusíte mi vymyslet, kde všude ten obvod a obsah najdete.
Kde všude ten obvod a obsah najdete.
Ano?,
Tak, poraďte se s kamarádem v lavici a zkuste vymyslet, zkuste vymyslet ve dvojici, nebo každý sám, nebo ve trojici...holky můžou být společně, holky se jenom otočí.
A zkuste vymyslet, kde všude kolem nás najdeme obvod a obsah.
A pozor až to budete vymýšlet, tak nezapomeňte, že to pak budete i vysvětlovat, že nestačí napsat jenom jedno slovo jako heslo, ale že budu po vás chtít i vysvětlit, jak to myslíte.
Kde všude najdeš obvod a obsah, kde ho budeme potřebovat, co všechno tě napadne.
Rozepište to konkrétně, jak to myslíte, ano?,
Jak konkrétně to myslíš. Udělejte si tam poznámku, abyste pak věděly, jak to myslíte, abyste to uměly vysvětlit.
Taky, jak to myslíte.
Rozepsat to, máte jenom hesla, jenom jedno slovo, já budu chtít, abyste mi o tom povídaly, abyste mi to vysvětlily.
(zvonek) Dopiště poslední myšlenku, poslední slovíčko, tak a prosím kdo se pustí do diskuze...
Kdo se pustí do vysvětlování, kdo to zkusí?
Tak holky měla packu nahoře první.
My začneme asi obvodem a my jsme si tam napsaly rámeček kolem té fotky...máme takhle fotku a kolem toho rámeček, tak to je ten obvod.
Ten rámeček, ten dřevený?
A když ho půjdeš kupovat do obchodu, tak jsou tam ty rámečky opravdu, že je tam třeba napsaný opravdu obvod rámečku?,
Ne,
A jak ho budete kupovat?,
Jak budeš kupovat ten rámeček?,
Na obvod?,
Na obsah?
Když půjdu koupit tento rámeček?,
Tak jestli jsem dobře Nanetce rozuměla...tak to je co? Ten rámeček?,
To je obvod.
A to je obsah.
Ale když budu v obchodě, tak tam někde najdete rámeček o obvodu 25 centimetrů?
Ne.
O obsahu 16 centimetrů čtverečích.
Jak to koupíš?
Počkej, počkej...nech domluvit...
Źe třeba je to rámeček A4, takže když vezmeme třeba, že máme fotku třeba jestli máme A3 nebo A4 tak podle toho.
To je jedna možnost.
A nebo...
Máme plochu...přemýšlej,
Co když nevím, kolik má A2, A3, A4, A5,
My to víme ...ale co když to nevím, co když bude někdo, kdo nezná vlastně, co znamená označení velikosti papíru.
Že třeba spočítáme kolik je 30 x 27 centimetrů.
A to je co?,
To jsou strany..
A to je co?,
Takže to jsou...roz...mě...
Rozměry,
Rozměry toho rámečku.
Výborně, takže pozor na to, dobře jste vysvětlili, co je obvod, ale v obchodě budu nakupovat podle rozměrů, podle délky stran toho obrázku.
Výborně. Super.
Tak jdeme dál.
Ještě máte něco?,
Ještě máme obvod jakoby když máme zahradu a chceme jí oplotit, tak jakoby jak dlouhý potřebuju plot.
Výborně. Dobře. Děkuji.
Kluci,
Tak my máme příklad tabule a to máme na obsah.
Pojďte mi to ukázat a vysvětlit.
Potřebujeme úhlopříčky, aby jsme věděli, jak je ta tabule velká, aby se nám vešla na tu zeď.
No, tak tabule na úhlopříčky nebude.
Ale spíš televize.
Monitory budou na úhlopříčky.
Jo a když jsme u té tabule a já si budu chtít pořídit novou tabuli, tak co budu řešit?
Obvod, obsah anebo rozměry?
Rozměry.
Jo, rozměry.
Dobře, děkuji.
Ještě nějaký tip?
Nějaký nápad kluci?,
A pak máme ještě lavici na obvod.
Tak vysvětli.
Že jí můžu změřit jakoby na obvod.
A na co bys to použil třeba?
Protože tam máš spočítat i plochu, že jo.
Takže, na co bys použil váš nápad?
Třeba jestli by se vešla do třídy.
To zas budu používat rozměry, aby se to tam vešlo.
Ale ten obvod té lavice, na co to použiju?
Má někdo tip nějaký?
Má někdo tip nějaký?,
Ne?,
Tak co když mi upadne...ta lišta, nebo ta dýha?
Jo? Tak co udělám?,
Tak co udělám Fílo?,
Jak dlouhou lištu musím koupit, abych to mohla znovu opravit, olepit.
No, výborně. Super.
Děkuji. Kluci.
Cílem je přecházet od konkrétních zkušeností žáků (tematická vrstva) ke správnému uchopení klíčových pojmů (konceptová vrstva), aby je pak žáci byli schopni použít při řešení životních situací (kompetenční vrstva)
Cílem je přecházet od konkrétních zkušeností žáků (tematická vrstva) ke správnému uchopení klíčových pojmů (konceptová vrstva), aby je pak žáci byli schopni použít při řešení životních situací (kompetenční vrstva)
ÚKOL
Zvažte, které pojmy by bylo možné ještě do schématu hloubkové struktury doplnit.
Pro porozumění žákovským prekonceptům (předporozumění vycházející z jejich osobní zkušenosti) je důležitý dostatečný čas na evokaci myšlenek a na to, aby žáci dokázali svoje myšlenky zformulovat.
Učitelka vrací pozornost žáků k porozumění základním pojmům (konceptové vrstvě).
V tuto chvíli žáci reflektují co znají a jak je jejich poznání použitelné – to může vyústit ve formulování nových otázek nebo problémů k řešení.
Pro formativní zpětnou vazbu je důležitou strategií aktivace spolužáků jak zdrojů učení.
Pro používání formativního hodnocení ve výuce je potřebné správné nastavení formativního klimatu ve třídě. Pro žáky je důležité, aby prostředí ve třídě bylo bezpečné a výuka probíhala v atmosféře důvěry a vzájemného respektu. To jsou důležité podmínky, které utváří pozitivní klima třídy v rámci kterého jsou žáci vnitřně motivováni a dosahují lepších studijních výsledků.
Aby komunikace mezi žáky byla soustředěna na výukový obsah je důležité, aby ve třídě bylo dobré klima, v němž je oceňováno společné hledání a učení se.
Pro formativní zpětnou vazbu je důležitou strategií aktivace spolužáků jak zdrojů učení.
OTÁZKA
Máte pocit, že by se Vám hodil nástroj na zhodnocení klimatu ve vaší třídě?
Učitelka zdůrazňuje potřebu formulovat vysvětlení
Dobrá zpětná vazba může vést ke zpřesňování práce s pojmy obvod a obsah.
Organizace diskuse žáků
Organizace diskuse žáků je pro badatelskou výuku i pro formativní hodnocení klíčovým prvkem. Je zdrojem informací o tom, jak dosud probíhalo učení se jednotlivých žáků, poskytuje důležité informace pro rozhodování o dalších krocích ve výuce.
Diskuse podporuje vzájemné učení a když mají žáci možnost zpřesňovat a doplňovat odpovědi vede také ke zpřesňování porozumění užívaným pojmům. Žákovský jazyk je tady výhodou, oceňují ho jak žáci (když mi to říká spolužák, lépe rozumím), tak učitelé (žáci si dovedou poradit a vysvětlit si věci velmi přístupným způsobem).
Na druhou stranu, skupinová diskuse je pro učitele mnohdy výzvou – protože je to hodně komplexní situace, reagovat na všechny žáky vyžaduje dobře organizovat proces diskuse (aby někdo nezůstal opomíjen) a věcnou správnost žákovských vstupů. To může být někdy pro učitele zahlcující.
Při zpřesňování práce s pojmy se mohou ukázat problémy spojené s tím, že žáci sice pojmu rozumí, ale nedovedou ho používat v jiných kontextech, případně se vracejí k původnímu prekonceptu.
Správné používání pojmu předpokládá doplnění porozumění tím, že se žáci vrací k definičním charakteristikám, prozkoumávají správné příklady pojmu a příklady, které daným pojmem nelze označit a potom znovu vytvářejí a analyzují hypotetická použití pojmu.
Při zpřesňování práce s pojmy se mohou ukázat problémy spojené s tím, že žáci sice pojmu rozumí, ale nedovedou ho používat v jiných kontextech, případně se vracejí k původnímu prekonceptu.
OTÁZKA
Co vás zaujalo v postupu učitelky a jak to hodnotíte?