Při samostatném bádání se žáci často opírají o své zkušenosti z reálné i školní praxe. Úloha, kterou žáci s učitelkou řeší v naší ukázce, směřuje k evokaci těchto zkušeností.
Úloha: Kde všude v praxi najdete obvod a obsah
Při samostatném bádání se žáci často opírají o své zkušenosti z reálné i školní praxe. Úloha, kterou žáci s učitelkou řeší v naší ukázce, směřuje k evokaci těchto zkušeností.
Úloha: Kde všude v praxi najdete obvod a obsah
Úloha: Kde všude v praxi najdete obvod a obsah?
V ukázce žáci navrhnou několik situací, ve kterých se podle nich používá výpočet obvodu a obsahu. Učitelka poskytuje žákům bezprostřední zpětnou vazbu a tím usměrňuje jejich úvahy. Potvrzením, že jejich odpověď považuje za správnou, je zopakování žákovského návrhu.
Úloha: Kde všude v praxi najdete obvod a obsah?
B
V další diskuzi se ukázalo, že i další žáci nepřesně chápou použití obvodu v praxi. Učitelka si vybere odpověď žákyně, která navrhuje použití obvodu při nákupu dveří. O tomto nápadu diskutuje do hloubky s celou třídou.
Kromě poskytování zpětné vazby si můžeme všimnout i toho, jak je třídní diskuze organizována a jak jsou žáci aktivizováni.
V pokračování diskuze učitelka navrhla nový model situace.
V záměru ukázky bylo vidět, jak žákyně samostatně shrnuje závěry diskuze. V badatelsky orientované výuce se stává, že formulace spolužáka není ostatním žákům srozumitelná. Pokud má učitel takový pocit, formuluje shrnutí svým jazykem v souladu s tím, co navrhli žáci. V literatuře se používá termín institucionalizace, který zjednodušeně říká, že závěry diskuze (bádání) označíme jako znalost hodnou zapamatování.
Během celé diskuze poskytovala učitelka žákům okamžitou zpětnou vazbu (v anglicky psané literatuře „on-the-fly“). Jde o neplánované formativní hodnocení, při kterém učitel využívá vhodné momenty k usměrňování učení žáků.
Úkol:
Organizace diskuze žáků je pro badatelskou výuku i pro formativní hodnocení klíčovým prvkem. Pro učitele i žáky je zdrojem informací o tom, jak dosud probíhalo učení se jednotlivých žáků, poskytuje důležité informace pro rozhodování o dalších krocích ve výuce.
Úkol:
Skupinová diskuze je pro učitele mnohdy výzvou, protože situaci je v každé chvíli možné vyhodnotit z více hledisek. Reagovat na všechny žáky vyžaduje dobře organizovat proces diskuze (aby někdo nezůstal opomíjen) a přitom kontrolovat věcnou správnost žákovských vstupů. To může být někdy pro učitele zahlcující.
Aby komunikace mezi žáky byla soustředěna na výukový obsah, je důležité, aby ve třídě bylo dobré klima, v němž je oceňováno společné hledání a učení se.
Užitečné odkazy: