Badatelské úlohy



Anotace


Badatelské úlohy se liší mírou řízení ze strany učitele. Na jedné straně může být tzv. otevřené bádání, kde žáci sami formulují cíl svého bádání, navrhují postup, realizují jej a zpřesňují svůj postup podle dosahovaných výsledků a postupují k cíli za podpory a provázení učitele.  Na straně druhé je pak plně řízené bádání, které je vlastně tradičním ověřovacím experimentem (potvrzujícím bádáním), např. laboratorní práce u níž je zadán jak cíl tak postup, stejně tak je navržen postup jak mají žáci pracovat i jak si mají zaznamenávat a zpracovávat svá pozorování.  Mezi těmito póly je řada různých variant a badatelské úlohy jsou různě děleny podle nároků na žáky, na učitele, na čas, na vybavení atd. 

text bude doplněn

Typy badatelských úloh v biologii

Různé typy badatelských úloh  v matematice

Důležitým krokem při volbě vhodných úloh by mělo být nejen to, zda úloha vhodně obsahově doplňuje téma, zda žáci mají pro její zvládnutí v plánovaném čase nezbytné dovednosti, apod.,  ale také to, jak úloha rozvíjí žákovské zkušenosti s procesem bádání. 

text bude doplněn

Různorodost badatelských úloh ilustrují tyto úlohy a videa:

Řízené bádání v biologii - klíčení semen