Otevřené úlohy
Badatelské úlohy neboli úlohy vhodné k využití při badatelsky orientované výuce jsou obvykle tzv. otevřené úlohy. Tyto úlohy splňují aspoň jednu z následujících charakteristik:
- mají více možných interpretací zadání;
- mají více správných postupů řešení;
- mají více řešení (výsledků);
- mají více možných interpretací nalezených výsledků.
V tomto textu se tak budeme podrobně věnovat jedné matematické otevřené úloze a představíme si různé způsoby, jak je možné na ni pohlížet.
Pokračovat
Rozbor úlohy – 3. část
Pokud je bude pan Plánička využívat zeď nebo starý plot na ohraničení dvou stran výběhu, tak má šest možnosti, jak plotové dílce rozložit.
Úkol
*TODO: v odpovědi nelze zatím použít obrázky
Pokračovat
Shrnutí
Představili jsme si prakticky založenou badatelskou úlohu s geometrickou matematizací, její různá řešení a způsob, jak je možné ji řešit a diskutovat s žáky. Úloha se vztahuje k tématu obsah pravoúhelníku ve čtvercové síti, je tedy vhodná pro žáky prvního i druhého stupně základní školy. Okrajově je řešen vztah obsahu a obvodu, a také praktické aplikace tématu maximální obsah při pevně daném obvodu.
Níže uvedená literatura se týká badatelských úloh jako takových (Samková a kol., 2015) a dalších možností, jak je možné s žáky badatelsky zkoumat obsah libovolných geometrických útvarů při pevně daném obvodu (Samková, 2017).
Literatura
Samková, L. (2017) Badatelské úlohy ve vyučování matematice. Sborník 8. konference Užití počítačů ve výuce matematiky, str. 116-131. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita. Dostupné zde
Samková, L., Hošpesová, A., Roubíček, F., Tichá, M. (2015) Badatelsky orientované vyučování matematice. Scientia in educatione, 6(1), 91-122. Dostupné na https://ojs.cuni.cz/scied/article/download/154/145/0
Obrázek plotu: https://www.freepik.com/free-vector/wooden-fence-tile_1529606.htm
Obrázek slepice: https://www.freepik.com/free-vector/silhouette-color-outline-version-chickens_5837306.htm