MAESTRA 5-6+ - měření metakognitivních znalostí ve specifické doméně matematiky (Götz, Lingel, Artelt, & Schneider, 2013; českou verzi validizovali Chytrý, Pešout, Říčan, 2014)
MAESTRA 5-6+ je určena pro žáky od 2. pololetí 5. tříd až po 1. pololetí 7. tříd (Chytrý, Říčan, Živná 2019). Metoda obsahuje 5 konkrétních matematických úloh, u nichž jsou vždy navrženy možné strategie vedoucí k řešení úlohy. Žáci pak označují, nakolik jim připadají jednotlivé strategie vhodné k řešení úlohy (1 = nejlepší, 6 = nejhorší).
Ukázka úlohy: Učební situace ZOO (Chytrý, Říčan, Živná, 2019)
V jedné zoo chovají dva lvy, které krmí výhradně masem. Každý druhý den jeden lev spořádá 7 kilogramů masa. Lvi se však musí vždy jeden den v týdnu nechat hladovět. Toto ráno zoo nakoupila na jatkách 420 kg masa. Otázka úlohy zní: Za kolik dní se musí koupit nové maso pro lvy? Jak se může postupovat při řešení této úlohy? |
Známka |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
A |
Promyslím si plán řešení, v němž si stanovím, jaké mezivýsledky potřebuji, abych došel ke konečnému výsledku. |
|
|
|
|
|
|
B |
Vypíši si čísla ze zadání a vhodně je mezi sebou propočítám. |
|
|
|
|
|
|
C |
Zajímám se, které informace ze zadání musím při řešení úkolu použít. |
|
|
|
|
|
|
D |
Začnu co možná nejrychleji s prvním početním krokem. |
|
|
|
|
|
|
E |
Nejprve odhadnu výsledek a pak teprve počítám se správnými čísly |
|
|
|
|
|
|
F |
Zhotovím si náčrtek, abych si mohl lépe představit popisovanou situaci v zadání. |
|
|
|
|
|
|
Ve výběru A až F lze určité nabízené strategie přiřadit do některého z kroků v modelu 4 fází (meta)kognitivní aktivity při řešení matematických problémů (Poloya, 1973 in Chytrý, Pešout, Říčan, 2014):
- porozuměním zadání úlohy (porozumění problému a jeho definování),
- plánováním jednotlivých kroků řešení (navržení strategií řešení),
- realizací plánu (implementace strategií),
- hodnocení a reflexe řešení (ohlédnutí zpátky pro verifikaci závěrů, kontrola výsledků).
Podobný nástroj byl vytvořen pro české prostředí i ve specifické doméně čtení (Říčan, 2016), který sleduje dovednosti spojené s metakognitivním monitorováním (odkaz).
Na rozdíl od sebeposuzovacích dotazníků využití konkrétních úloh, u nichž žáci vybírají nejvhodnější strategii pro řešení dané úlohy, je možné získat více objektivní data o úrovni metakognitivních znalostí a dovedností žáků. Zajímavé je i porovnání toho, jaké přesvědčení žáci o své metakognici zaujímají skrze sebeposuzovací škálu, např. Inventář metakognitivního povědomí žáků základní školy (6. - 9. třída), dostupný také na tomto webu, a následné porovnání s tím, jaké strategie opravdu volí v konkrétních úlohách.
MAESTRA 5-6+ ani úlohy pro specifickou doménu čtení nejsou volně ke stažení, je možné kontaktovat autory a dohodnout se s nimi na možnostech využití těchto nástrojů (např. sběr dat ve Vaší třídě či škole a sdílené výsledků).
Pokud byste měli o nástroje zájem, uvádíme i kontakt na autory, s nimiž se můžete spojit: Mgr. Jaroslav Říčan, Ph.D. (jaroslav.rican@ujep.cz) a doc. PhDr. Vlastimil Chytrý, Ph.D. (vlastimil.chytry@ujep.cz)
Použité zdroje:
Götz, L., Lingel, K., Artelt, C., & Schneider, W. (2013). Mathematisches Strategie wissen für 5. und 6. Klassen (MAESTRA 5-6). Göttingen: Hogrefe.
Chytrý, V., Pešout, O., & Říčan, J. (2014). Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Chytrý, V., Říčan, J., & Živná, D. (2019). Matematická výkonnost a Metakognice žáků základních škol běžných, Základních škol montessori a žáků vyučovaných Podle Hejného Metody. Studia Paedagogica, 24(1), 107. https://doi.org/10.5817/sp2019-1-5
Říčan, J. (2016). Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretické a výzkumné konstrukty a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Hněvín.